icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Den Haag

ROC Mondriaan

Dit ROC was een logistieke uitdaging. De gevel ligt op 11 meter vanaf de spoorlijn en er loopt een tramtunnel onder het gebouw door. Dit had direct gevolgen voor de fundering en het plaatsen van de torenkraan tijdens de bouw.

Oppervlakte
10.000 m²
Uitvoeringsperiode
Oktober 2009 - juli 2011
ROC 35

Uitdagingen

Uit veiligheidsoverwegingen mochten er geen elementen boven de tunnel gehesen worden. Een andere puzzel was een regelstation van de NS en een trafostation van de HTM (Haagse Tramweg Maatschappij). Deze stations bleven tijdens de bouw in bedrijf, waardoor er met grote voorzichtigheid omheen en overheen gebouwd moest worden. Een verkeerde inschatting zou het stilleggen van treinen en trams tot gevolg hebben gehad.

Krachtig en kleurrijk

Het gebouw vormt een krachtige en (Mondriaan) kleurrijke afsluiting van het Leeghwaterplein en is ook vanuit de trein een visitekaartje voor ROC Mondriaan. Het gebouw heeft een gridvormige betonstructuur als gevel waar de vakken in de huiskleuren van het ROC zijn ingevuld. Samen met de ramen vormt dit een krachtig geheel. Een arcade begeleidt de voetgangersroute van station HS naar de woningen en de Megastores. Grote glasoppervlakken langs de arcade geven een inkijkje in de school: transparantie en etalage voor het beroepsonderwijs worden hier gekoppeld aan betere sociale veiligheid.

ROC 10

Mondriaan kleuren

Het ontwerp bestaat uit een prefab betonnen casco van sandwichelementen met kanaalplaatvloeren. Het gebouw is ontworpen op een stramien van 7,2 meter in de plattegrond, waardoor het in de toekomst eenvoudig is om te bouwen tot kantoren met een indeelbaarheid op 1,8 meter. Door te kiezen voor een kolomloze overspanning van de gevel naar de kernen is de indeling van de school aanpasbaar aan toekomstige onderwijsinzichten. Het gebouw wordt hierdoor ook een stuk duurzamer. Ook de installaties zijn zo ingericht, dat de vrije indeelbaarheid gewaarborgd blijft.

De gevelelementen en raamindeling zijn gebaseerd op een stramien van 1,8 meter x 1,8 meter. Deze elementen bestaan uit witte betonnen elementen met diepe neggen. Hierin bevinden zich afwisselend ramen en gekleurde panelen. De repetitie van de betonnen gevelelementen zorgt, samen met een 'willekeurig' patroon van gekleurde panelen (5 Mondriaan-kleuren: rood, blauw, geel, licht grijs en donker grijs) en de ramen voor een schaalloze uitstraling.

ROC 14

Indeling / interieur

Het gebouw heeft twee hoofdvolumes met ieder een eigen kern met ‘wokkeltrappen' en alle ondersteunende functies. Op deze wijze kan het complex in de toekomst ook als twee afzonderlijke kantoor gebouwdelen verhuurd worden.

Rondom de twee centrale kernen zijn de onderwijsruimten gesitueerd. Het gebouw heeft een centrale entree met een hoofdtrap die de studenten naar de 'Mondriaanstraat' brengt waarna zij hun weg vervolgen en via de wokkeltrappen naar hun onderwijsdomein gaan. Naast klas- en praktijklokalen zijn er ook grote open leer- en praktijkruimten, waarbij ingespeeld is op het nieuwe onderwijssysteem.

Bouwlocatie

Gezien de ligging van de bouwlocatie had de logistiek van de bouwplaats veel aandacht nodig. De gevel ligt op 11 meter vanaf de spoorlijn en loopt de tramtunnel onder het gebouw door. Verder bevindt zich op de bouwlocatie een "onderstation" van de HTM waar omheen en een trafostation van Pro-Rail waar overheen gebouwd moest worden.

Partijen

Opdrachtgever
NS Stations Ontwikkeling
Architect
LIAG architecten en bouwadviseurs
Constructeur
Corsmit Raadgevend Ingenieursbureau
Uitvoering
Boele & van Eesteren